צבי היה בן בכור למשה ויוכבד אח לישראל ואלקה שנרצחו בשואה, ולגיסיה שעלתה בצעירותה לישראל וחיה את כל חייה בקיבוץ אילון. נפטרה בשיבה טובה בגיל 103 ב 7/9/2021- . יוכבד האם וישראל האח הצעיר של צבי הלכו ברחוב בדובנו, כאשר קבוצה של גרמנים תפסה את ישראל, האם נצמדה לבנה בכל הכוח שלא ייקחו אותו וכך רצחו את שניהם. משה האב וביתו אלקה נלקחו לבור באקציה של חיסול גטו דובנו ונרצחו.
הוריו של צבי היו אנשי עמל – אמו תופרת ואביו צבעי-אומן. מהוריו למד את מה שילווהוּ תמיד – חריצות ויושר.
צבי מלר נולד בדובנו (דובנא) ב 19/3/1915- , ד' ניסן התרע"ה.
דובנו אשר במחוז ווהאלין, בזמנו היתה שייכת לפולין וכיום לאוקראינה.
בילדותו הלך ל"חדר", אח"כ גילה את תנועת ה"שומר הצעיר", הפסיק ללמוד בסוף בית הספר העממי וכל הידע שהצליח לרכוש אח"כ היה בכוחות עצמו בלבד – אוטודידקט.
דרכו היתה סלולה, ישרה, שיטתית, מכוונת וברורה והובילה אותו לקיבוץ עין החורש שבעמק חפר, שבארץ ישראל – מרכז היהדות החילונית העצמאית. הוא חי שם את כל חיו הבוגרים עד פטירתו בהיותו בן 94 ב- 6/7/2009 , י"ד תמוז התשס"ט.
לישראל עלה באוניה ארטמיסיה א' ב- 25/4/1938 בעלייה בלתי לגלית, 128 עולים בספינה יוונית קטנה ששימשה להובלת בהמות, הם הגיעו בלילה לחוף בקירבת נתניה ומשם נלקחו ל"פרדס הגדוד" להחליף בגדים כי הירידה מהאוניה היתה למים בבגדים. ריח פריחת ההדרים העז קידם את פני העולים-ריח חדש של מולדת שלא הכירו אותו בפולין הרחוקה, וריח זה צבי יזכור לתמיד מאותה הגעה לחוף. ב- 1939 צבי הגיע לקיבוץ עין החורש, שם הקים בית עם חנה ז"ל, להם נולדו 4 ילדים ובקיבוץ חי את כל חייו. (שמות ילדיהם של צבי וחנה ז"ל ניתנו לזכר יקיריהם שנרצחו בשואה: אלישבע היה שמה של האמא של חנה קרדש, משה היה שמו של אבא של צבי, יואל על שם יוכבד אמא של צבי ואלקה אחותו של צבי. יונה היה שמו של בן הדוד של צבי-יונה דימרמן).
ב- 8/9/1993 , בראיון עם צבי בעיתון הפנימי של הקיבוץ, סיפר: "נולדתי בדובנו, עיר קטנה ששיחקה תפקיד גדול בתולדות העם היהודי בדורות האחרונים. בזמן האוטונומיה היהודית בפולין, וועד ארבע הארצות, זאת היתה עיר חשובה אבל קטנה, רובה יהודית, אוכלוסיית היהודים מנתה 15,000 נפש. גדלתי במשפחת פועלים חמה עם אם דומיננטית שדאגה לחינוך הילדים. אותי היא שלחה ללימודי מוסיקה והשפה הרוסית. בצעירותי שרתי במקהלה של בית הכנסת הגדול בדובנו, שרתי לצידו של החזן, בשורה הראשונה ליד הכותל המזרחי.
יש לי ייחוס גדול אף שלא היו לי רבנים במשפחה, לא סופרים ולא מנהיגים, אבל אני פרולטר דור שלישי ועובד כפיים דור שלישי.
גם הסבא וגם האבא שלי היו צבעים-אמנים, מפה בא שם משפחתי. שם משפחתי המקורי היה אחר לגמרי אבל הוא הוחלף. גם אימי הייתה עובדת כפיים-תופרת מוכשרת. בבית דיברו יידיש. אבל לא רק בבית. להוציא את קן ”השומר הצעיר“ ששם דיברתי עברית, דיברתי יידיש עם כל הסביבה שאיתם באתי במגע, אפילו בביה"ס בהפסקות דיברנו עם התלמידים יידיש ולא פולנית, הלכתי לבית ספר ממלכתי פולני. סיימתי את הלימודים בגיל 14 ומיד יצאתי לעבוד בחשמל, גם אני נמשכתי לעבודה ותבונת כפיים וכל הידע המקצועי שרכשתי בא מלימוד עצמי ומעיון בספרות מקצועית, בהצטרפותי ל"השומר הצעיר" הלכתי להכשרה, כך עברתי למסלול הציוני ובזה הסתיימו כל הנעורים…"
כשהרטיט בקולו העדין את כל הלבבות, כשהוא שולח דרישת-שלום מתגעגעת אל הסדר שהשאיר שם בבית הוריו שאבד ואיננו.
בגיל 80, כשעזב את מעגל העבודה, התמסר לתחביביו הרבים, החליט ללמוד רוסית ועשה זאת לבדו, העמיק את התמצאותו בתרבות היידיש ובמיוחד בספרות היידיש ושירתה והפך לבר-סמכא בתחומו. עסק בהתנדבות בתיקון מטריות, תיקון אופניים, תיקון שעונים. שנים רבות היה צופה ומפעיל של התחנה המטאורולוגית של הקיבוץ )השייכת
לשירות המטאורולוגי הארצי( וזכה לשבחים רבים על נאמנותו בתפעול התחנה. התנדב לעזור באחזקת מערכת החשמל בבית החולים "הלל יפה", וכמו כל דבר עשה זאת במקצועיות ובמסירות.
כל ימיו התהלך בינינו זקוף ונמרץ, רכב על אופניים בגיל שחבריו כבר לא יכלו לעמוד על רגליהם, מיהר לתקן ולחדש לכולנו משקפיים, מטריות, אופניים ומכשירי חשמל עדינים ומורכבים. שעות היה יושב ליד המחשב, חשוף לעולם החדש שנפתח לעיניו )כמו הכנת עץ משפחה( ומפליא לשלוט ברזיו.
צבי נפטר בעין החורש ב-6/7/2009, יד' תמוז התשס"ט. צווה גופתו למדע. בצוואתו ביקש: לאחר הסרת הלוט מעל לוח הזיכרון יושמע שירו של מיכאיל לרמונטוב "יחידי לדרך לי אצאה" בביצוע אמן רוסי, תרגומו של משה שרת, וכן תושמע היצירה –
Robert Shaw Chorale -Saint Mahew Passion: Rest Well – J.S Bach
אולי בצוואה זו חיבר בין שורשי ילדותו ואהבתו לספרות ולמוסיקה.
עשר שנים מחייו הבוגרים הקדיש צבי לדובנו. בהיותו בן שמונים פנה אליו ניסן דרורי ז"ל בבקשה שיצטרף לוועד יוצאי דובנו. צבי ענה לניסן שבגיל 80 אדם לא מתחיל קריירה אלא מסיים, אבל קרה המקרה שבדיוק קצת אח"כ, ברונו דימרמן מפריס/צרפת )בן של מישל דימרמן, דוד של צבי( הפציר בו שיסע איתו לדובנו. בנסיעתו זו ב-8/1999, צבי חזר בפעם הראשונה למחוז ילדותו לאחר למעלה מ-60 שנה. צבי נוכח לדעת איזה חשיבות יש לנסיעה זו, כיוון שמצא בדובנו שממה מבחינת הזיכרון היהודי באופן המשפחתי, התרבותי וההיסטורי – )כפי שנאמר לו ע"י המקומיים שהם פשוט לא יודעים כלום בנושא(. מאז החל לנבור בחומר וכך לדבריו נעשה שליח לא מטעם…כי אם למען…
ביקור זה בעיר הולדתו הביא לביקורים נוספים בהם אירגן והדריך בסיור שורשים.
* 11/2004 הדריך את שרלי ואלן מקליפורניה ארה"ב )אליעזר גינזבורג אביו של אלן, היה חבר ילדות של צבי מדובנו והם שמרו על קשר לאורך כל שנות חייהם(, ואת יואל בנו.
* 4/2005 לקח את ילדיו – משה, יואל ויונה יחד עם מוסיה סדובניק וביתה עירית.
* 5/2007 בביקורו הרביעי השתתף בכנס שנערך בדובנו והוקדש לעם היהודי, ומדויק יותר, לקהילת יהודי דובנא לשעבר. בכנס זה צבי נאם ובין היתר הקריא שיר של מיכאיל לרמונטוב (נאומו מצורף מטה).
את כל זה עשה כשגילו כבר נושק לעשור התשיעי. הוא דאג להבטחת שימור בית הכנסת שבמקום, הקים את האגף היהודי במוזיאון שבדובנו ויצר קשרים אישיים עם תמרה וראש העיר דוקטו שאף בא לבקרו בביתו שבעין החורש תוך שהוא מרעיף עליו כבוד רב בשם תושבי העיר כולה.
יחד עם תמרה-אחראית החלק ההיסטורי של המיעוטים במוזיאון בדובנו ועם צוביק מקיבוץ גונן, דאג לחדר זיכרון במוזיאון בדובנו ודאג לשלוח לחדר זה חומרים שונים כמו הספר "כחיה הנרדפת" שנכתב במקור בפולנית, כמו שופר שחבר נתן לו ועוד… צבי הכין תכניות לשיפוץ בית הכנסת בדובנו, בתכניותיו מדובר בקומה הראשונה-2 חדרים, חדר אחד בית כנסת קטן, חדר שני ישמש כחדר זיכרון (לא במקום החדר היהודי במוזיאון, אלא בנוסף). באולם המרכזי של בית הכנסת יופיעו כל שמות הנספים היהודים מדובנו בשואה ואולם זה ישמש כמרכז לכנסים. קומה שניה תשמש כמרכז תרבות.
לדבריו בעבר, בית הכנסת בעיר היה המקום שבו בכל יום שישי כולם יצאו לכיוון בית הכנסת. בשיחה בין צבי לחומי ב-11/3/2009 ביקש צבי להשאיר בשיחתם זו צוואה שלא יוזנח רעיון זה של שיפוץ בית הכנסת בדובנו, כדי שזה יהיה נכס לזיכרון הקולקטיבי. לטעמו אין בית כנסת בארכיטקטורה כזו בכל אזור דובנו. צבי רצה לראות את בוריס פרדקין ואפרים מלר כ"יורשיו" למשימה גדולה זו לתוכניות שעשה לשיפוץ בית הכנסת.
* באוגוסט 2008 (כשהוא בן 93, ערני ונמרץ) נסע צבי לדובנו עם חתנו אֹרן פרלסון, וזו היתה נסיעתו האחרונה לשם. בביקור זה זכה בדובנו לכבוד של מלכים והרבה הוקרה. בין היתר אֹרן וצבי ירדו לתעלה אליה נזרקו למוות יהודים בשואה, וצבי החל לנקות את המקום מעשבייה ואבנים כדי לנסות למצוא זיכרון כלשהו.
דובנא 28 למאי 2007
מכובדי משתתפי הכנס
אני מתרגש להופיע בפניכם בעיר הולדתי, כשם שהתרגשתי לפני יותר משמונים שנה בהופעתי כסולן במקהלת בית הכנסת הגדול.
לצערי מאזיני מאז, מימי ילדותי הושמדו על ידי החיות הפשיסטיות.
הרשו לי לכבד את זכר הנספים בדקת דומיה.
אדוני ראש העיר מר דודקו
מר סמולין וכל הקולקטיב של המכון ההיסטורי תרבותי.
משתתפי הוועידה המוקדשת לעם היהודי, מדויק יותר, לקהילת יהודי דובנא לשעבר.
אורחים נכבדים.
הרשו לי לקרוא לפניכם, את אחד המכתבים שכתבתי לעיריית דובנא לפני הנסיעה השניה לדובנא, מכתב שתשובה עליו לא קיבלתי.
אני מצטט
מכובדי אדון ניקיטיוק
הרשה לי להביע כמה מילים אישיות.
ב- 1934 עזבתי את דובנא, ונסעתי למערב פולין להכין את עצמי לנסיעה לפלסטינה, במטרה ליטול חלק בייסוד מדינה יהודית.
ב- 1938 הגעתי באופן בלתי לגלי לפלסטינה, והתחברתי לפחות מ- 400,000 יהודים, שחיו אז בפלסטינה.
ב- 1990 קיבלתי בקיבוצי 40 רפריינטים מברית המועצות במילים אלה
ידידי היקרים
מה שהייתי רוצה לומר לכם היום אינני מסוגל להביע בשפה הרוסית, לכן אקרא לכם שיר של מיכאל לרמונוטוב, הוא נכתב לפני 160 שנה.
בכה בכה עם ישראל
כוכבך אבד
הוא שנית לא יעלה
ותישאר עלטה בארץ
לפחות ישנו אחד
שאת הכל אתו איבד
בלי מחשבות בלי רגשות בין עמקים
את צל עקבותיו חיפש
אלפיים שנה כוכב ישראל לא עלה.
קדמונינו חלמו, הזילו דמעות בעת תפילתם, וציפו לנס.
אם מי שהוא מכם מאמין בניסים, הרי לכם נס אמיתי.
כוכב ישראל עלה.
אבל זה לא נס רגיל, נס זה ביצעו בני אדם.
היו מאושרים, להיות שותפים, בביצורו ושימורו של הנס הזה.
66 שנים אחרי שהגיעו לפלסטינה, מדינת ישראל מונה יותר מ- 5 מיליון יהודים.
תהיה זו בשבילי נחמה פורתא, על האסון שפקד את עמי במלחמת העולם השניה.
אדוני ראש העיר
הקהילה היהודית של דובנא, איבדה לא רק את הכוכב שלה ששנית לא יעלה, היא איבדה את הקהילה עצמה.
לנו הנותרים וצאצאים, נותר לשמר את זכרם וכבודם, ביחס תרבותי למבנים בהם התקיימה הפעילות הציבורית של הקהילה, כגון בית הכנסת, בית החולים היהודי, הבתים של בתי הספר היהודים, ובית הקברות.
הנצחת זכרם, בשלטי זיכרון בשלוש שפות, עברית אוקראינית ואנגלית ותצוגה מתאימה במוזיאון העירוני.
כבוד זה מגיע להם, לא רק מהיהודים שנותרו ומצאצאים, אלא לא פחות, מאורחי העיר, להם הם השאירו את חלקם בפיתוח העיר ואת כל רכושם.
בכל הכבוד צבי מילר, עין החורש, 10 לספטמבר 2004
כנס מכובד
זהו ביקורי הרביעי בדובנא.
מביקורי הראשון ועד ביקורי הנוכחי, דעתי על עבודתו של המכון התרבותי היסטורי בראשותו של מר סמולין, ועל עבודת הסגל השתנתה ב- 180 מעלות.
אני עוקב אחר עבודת המכון, קראתי את מאמרו של מר יקל, אך העד הטוב ביותר, מהווה המאסף המוקדש לקהילה היהודית.
מספיק לקרוא את הביבליוגרפיה של העבודות, כדי להעריך את המאמץ המושקע בחקר המקורות, וכדי להוריד את הכובע לאות תודה מקרב לב לכל משתתפי המאסף, וכל סגל המכון.
במאסף, הקהילה היהודית לשעבר קיבלה את ההערכה הראויה.
הקהילה היהודית לשעבר מנתה מעל ל- 50% מכל תושבי העיר.
היא הייתה פעילה בכל תחומי החיים של העיר, ובאחדים מהם נטלו חלק רק יהודים, וזאת תודות ליוזמתם.
מכונת תפירה, חומרי חשמל, כלים מוזיקלים, מכונות חקלאיות, מחרשות מקצרות מכונות דיש מזרות, ומוצרים רבים נוספים סיפקו היהודים.
וכל זאת, בלי נישול ובלי לדחוק רגלי מישהו, אלא כתוצאה של יוזמתם, ולימוד צרכי התושבים.
אך היהודים עסקו גם בעבודות פיסיות פשוטות.
אינני זוכר סבלים רוסים או פולניים, אך אני זוכר סבל יהודי, שהודה בחרוזים בעד עזרה לדובנאית שבאה לביקור מאמריקה, בלי שגיאה אחת בשפה העברית.
הקהילה היהודית ידעה לא רק הצלחה והישגים.
לקהילה היהודית לא היו מטרות מיוחדות, מלבד רווחתם האישית והצלחת העיר.
אבל במלחמה הפוליטית על השלטון, בין הפולנים האוקראינים והרוסים, היהודים תמיד היו הקורבן של מאבקים אלה.
כתוצאה מזה, הם סבלו מהתנכלויות, שוד, עלבונות, ורצח המוני.
כך בימי בוגדן חמלניצקי, וכך בשנות ה- 20 של המאה הקודמת.
אבל כל פעם, אחרי התייצבות השלטון והרגיעה, הקהילה התרוממה לחיים, יצירה, והישגים חדשים.
מהמכה האחרונה של הפשיזם הגרמני, ועוזריו מהתושבים המקומיים, הקהילה לא התרוממה.
כמה מאות שניצלו בנס, חזרו לעיר, אך לא מצאו את המרץ, ואת הכוח, לקומם את הקהילה בעיר, שהפכה לבית הקברות של יקירהם. הם עזבו את העיר, והתפזרו בכל העולם.
חלק מהם התחבר לאלה שחזרו למולדתם ההיסטורית בפלסטינה.
את ההגירה לפלסטינה, התחיל הרב הורוביץ בתחילת המאה ה- 17, המשיכו החלוצים של שנות ה- 20 של המאה הקודמת, וחברו אליהם ניצולי השואה, שבכל הכוח, ושאר הרוח, השתלבו במאמץ לייסוד מדינת היהודים.
הדובנאים תרמו את חלקם, במשק החקלאי, בתעשייה, באקדמיה, ובצבא, בשפכם את דמם, הפעם על מזבח העצמאות היהודית.
יוצאי דובנא לא מסוגלים לשכוח את העבר של קדמוניהם, את סבלם, את קורבנם, את המוסר שלהם, ואת מורשתם התרבותית.
הם יסדו וועד, שמקיים בקביעות התכנסות שנתית, המוקדשת לכבודם וזכרם של הנספים, ומברר את הדרכים להנצחת כבודם וזכרם.
מכובדי,
הרשו לי לקרוא פרפרזה, על שני בתים של שיר עם רוסי.
שירים רבים שמעתימ בימי נעורי
מלוא גרון עמים בלהט שרו
שיר אחד בלבד אז שבה את לבי
ישראל סבא שר בגעגוע
אך הגיעה העת והעם התעורר
ויישר את גבו השחוח
ושמט מגבו נטל רב של דורות
ויסד מדינה במולדת
מכורה ציון נזכרה
לעולם לא נשכחינה
נשובה, עוד פעם, נשובהֿ
אך אנו זוכרים ולא נשכח לא את ציון בלבד.
אנו זוכרים, ולא נשכח את חסידי אומות העולם, הגיבורים האמיתיים של מלחמת העולם השנייה, הם, בלי פקודת מצביאים, אבל בפקודת ליבם ומצפונם, סיכנו את חייהם וחיי משפחותיהם, בהצילם יהודים מפני הצורר הנאצי.
אני רוצה להודות עם כל הכבוד, חדור הערצה, לאלה שאני מכיר אישית, את משפחת דומברובסקי, טטינה קוקלינה, ובתה אולגה יורובה, ואת האחיות רומניוק, טטינה קוקלינה ואולגה דזיובה, אני מודה להן בקידה עמוקה.
אנו לא שוכחים גם את הגיבורים האלמונים, שלא קיבלו את התואר חסידי אומות העולם, מיד ושם רשות הזיכרון לשואה ולגבורה בירושלים, הם חיים בלבותנו.
תודה בעד ההקשבה
צבי מלר, קיבוץ עין החורש, ישראל
מאבקיו של צבי מלר על כבודם וזיכרם של יהודי דובנו
(תקציר מראיון וכתיבה של גיורא כוכבי – ״אצלנו״ מס' 23 עין החורש 15/6/2007)
ארבע פעמים בשמונה השנים האחרונות נסע צבי מלר לעיר ילדותו דובנו (דובנא) שבאוקראינה, אותה עזב ב- 1934 בדרכו להכשרה ולעלייה; פעם אחת כדי להדריך קרוב משפחה צעיר במסתרי העיר, פעם שנייה כדי להוביל משפחה מארה״ב, פעם שלישית בטיול שורשים עם בני משפחות ילדיו לכבוד יום הולדתו ה-90, והשנה כדי להשתתף כאורח כבוד בוועידה עירונית על קהילת יהודי דובנו. שלא בכוונה מצא את עצמו צבי, שלא רצה לקחת חלק בוועד יוצאי העיר, מוביל בפועל שני מהלכים – האחד ללמד את האוקראינים בדובנו את תולדות היהודים בה, והשני לנהל מאבק נגד הפיכת שטח בית הקברות בעיר לחניון.
״ב- 1993החליטה ממשלת אוקראינה להקים רשות לשימור אתרים-מספר צבי-ובדובנו פתחו סניף, מכון מחקר ומוזיאון. העסק די ״צולע״ כי אין לאוקראינים כסף, ונחוץ הרבה כסף לשיקום. אבל בראש הסניף עומד אדם פעיל שמגיע למקורות, וכבר הצליחו בעבר לקיים שתי ועידות ״אתניות״ אחת על הקהילה הפולנית ואחת על הקהילה הצ'כית.״
״האזור היה אזור של מיעוטים לאומיים״, ממשיך צבי להשכיל אותי, ״הכפריים היו בעיקר אוקראינים ותושבי העיר היו בעיקר היהודים. זאת הסיבה שחוקרים ברצינות את תולדות העיר גם ברמה הסוציולוגית והאתנית.״
כשביקר צבי בפעם הראשונה בעיר הלך מיד למכון המחקר, לקראתו יצא אדם עם דף נייר כתוב ודיבר על ועידה ומוזיאון ״וחשבתי שהכל רק כדי להשיג כסף. למחרת כבר הלכתי עם מנהל המוזיאון העירוני, מקום גדול ומסודר אבל לא היה בו זכר ליהודים. שאלתי את המנהל מה קורה? איך זה יכול להיות? ותשובתו הייתה שהם אינם יודעים מספיק״. צבי לא ראה בתשובה התחמקות ומסביר שרוב אוכלוסיית העיר הושמדה או הוחלפה באנשים שלא היו שם קודם. הוא התחיל לאסוף חומר על יהודי העיר ושלח למכון מאמרים ותמונות (הכל בשלוש שפות), כמו שאומרים; הוא מילא אותם במידע, וגם יצר קשרים. והם לקחו את הדברים ברצינות. לקראת הועידה שהתקיימה בחודש שעבר – הפעם ועידה אתנית על היהודים – הוציא המכון אוסף מאמרים ש״הלוואי ויוצאי דובנו בארץ ובעולם יוכלו להוציא כזה בעצמם״ דברי צבי, ובלי ידיעתו, צבי רשום כחבר המערכת ומכונה בהקדשה על העותק שלו: פטריוט של העיר דובנו. בברכתו בוועידה הוא אומר: ״מביקורי הראשון ועד הנוכחי, דעתי על עבודת המכון התרבותי היסטורי השתנתה ב- 180מעלות…מספיק לראות את הביבליוגרפיה המלווה את החוברת כדי להוריד בפניכם את הכובע ולומר: כל הכבוד!״ היום יש במקום חדר לקהילה היהודית עם הרבה תמונות וחפצים, עם הרבה אינפורמציה ומקורות שבחלקם הגיעו מצבי, כמו למשל תמונות של טוחן הקמח והתחנה שנקראה: סולת (בעברית)…
במהלך שיחתנו ניגש צבי בכל פעם למקום אחר בדירתו ו״שולף״ עוד ספר ועוד אחד ותמיד זה מלווה בסיפור מעניין שמאחוריו, פעם זה על שלמה דובנו שכתב במחזורו שירים חולין (ספר מ-1805) ופעם זה ספר של יוצא העיר שמשווה את עלבונות היהודים ועלבונות האוקראינים מהמשטר הרוסי; פעם זו תמונתו כנער מקהלת בית הכנסת ופעם אלו מסמכים ותמונות מהוועידה.
הוועידה התקיימה באמצע החודש הקודם, ״האנשים יצאו מגדרם כדי לתת לנו את הכבוד״. צבי פתח את דבריו ואמר: ״אני מתרגש להופיע בפניכם בעיר הולדתי, כשם שהתרגשתי לפני יותר משמונים שנה, בהופעתי כסולן במקהלת בית הכנסת הגדול. לצערי מאזיניי מאז, מאזיניי מימי ילדותי הושמדו על ידי החיות הפשיסטיות. הרשו לי לכבד את זכר הנספים בדקה דומיה״, וכל הקהל-רק שישה יהודים, חמישה מהם מישראל-קם על רגליו לכבד את זכר הנספים. ראש העיר בעצמו הגיע וברך את הבאים ״ומי שהכין לו את הנאום מתמצא באופן יוצא מן הכלל בתולדות היהודים בעיר״
– מסביר צבי שמתרגש מכך שראש העיר הזמין אותם הזמין אותם גם לארוחת צהריים וליווה אותו רגלית למלון וגילה התעניינות רבה.
ראש העיר גם שלח רכב להביא את הישראלים מהעיר אליה הגיעו וצבי החליט לתרום את הסכום הצנוע יחסית למטרות צדקה. ביום האחרון כשבא לתת את הכסף אף אחד לא רצה לקחת, עד שב״חוצפה יהודית״ צבי הגיע לראש העיר עצמו וזה זימן את עוזרו, שמאוחר יותר, ממש לפני הנסיעה חזרה הגיש לצבי את תכניות השיפוץ של בית הכנסת הגדול של דובנו. שיפוץ בית הכנסת גם הוא ייעשה ביוזמתו של צבי; שלב ראשון ״החזרת הכבוד לקיר המזרח, והשלב השני כשייאסף מספיק כסף יתבצע השיפוץ הכללי״.
בשעה שאני נפגש עם צבי מונחת על שולחנו מעטפה ממוענת לראש העיר דובנו ובה יישלח מכתב תודה על ״ביטול גזירה״; לפני זמן מה הגיע לידיו של צבי קטע עיתונות המספר על כוונה להקים חניון על השטח בו היה בית הקברות היהודי (המצבות הושלכו כבר לפני עשרות שנים אל הגיא הסמוך). צבי התערב, מחה וביקש… בביקורו האחרון כבר ראה את השטח נקי ונטוע שדרות עצים, על כך הוא שולח תודה לראש העיר. בדבריו בוועידה הוסיף צבי: ״ב- 1934 עזבתי את דובנו, ונסעתי למערב פולין להכין עצמי לנסיעה לפלשתינה, במטרה ליטול חלק בייסוד מדינה יהודית. ב- 1938 הגעתי באופן בלתי לגאלי לפלשתינה והתחברתי ל פּחוֹת מ- 400,000יהודים שחיו אז בפלשתינה.
שישים ושש שנה אחרי הגיעי לפלשתינה, מדינת ישראל מונה יותר מחמישה מיליון יהודים, תהיה זו בשבילי נחמה פורתא, על האסון שפקד את עמי במלחמת העולם השנייה. אדוני ראש העיר, הקהילה היהודית של דובנו איבדה לא רק את הכוכב שלה ששנית לא יעלה, היא איבדה את הקהילה עצמה. לנו, הנותרים והצאצאים, נותר לשמר את זכרם וכבודם, ביחס תרבותי למבנים בהם התקיימה הפעילות הציבורית של הקהילה, כגון בית הכנסת, בית החולים היהודי, הבתים של בתי הספר היהודיים ובית הקברות. הנצחת זכרם בשלטי זיכון בשלוש שפות…כבוד זה מגיע להם לא רק מהיהודים שנותרו ומצאצאיהם, אלא לא פחות, מאזרחי העיר להם הם השאירו את חלקם בפיתוח העיר ואת כל רכושם״. בהמשך דבריו המופנים גם לראש העיר, גם לאנשי המכון וגם לתושבים, מונה צבי את המכות שעברו היהודים מאז ימי חמלניצקי ״כל פעם אחרי התייצבות השלטון והרגיעה, הקהילה התרוממה לחיים, יצירה והישגים חדשים. מהמכה האחרונה של הפשיזם הגרמני ועוזריו מהתושבים המקומיים, הקהילה לא התרוממה. כמה מאות שניצלו בנס, חזרו לעיר, אך לא מצאו את המרץ ואת הכוח לקומם את הקהילה בעיר, שהפכה לבית הקברות של יקיריהם. הם עזבו את העיר והתפזרו בעולם. חלק מהם התחבר לאלה שחזרו למולדתם ההיסטורית…״ צבי לא שוכח להודות לחסידי אומות העולם מוכרים ונסתרים. לפני הפרידה מספר לו עוזר ראש העיר שבלילה סיפר לנכדיו על היהודי שעזב ב- 1934לשום מקום ומה הוא הקים מאז…
*(כתשובה לשיר של מיכאל לרמונטוב:
״בכה בכה עם ישראל / כוכבך אבד / הוא שנית לא יעלה / ותישאר עלטה בארץ / לפחות ישנו אחד / שאת הכל אתו איבד / בלי מחשבות בלי רגשות בין עמקים / את צל עקבותיו חיפש״)
מדברי צבי לחומי:
בארץ קורה דבר מוזר בו יש שני וועדים לדובנו. הראשון וועד דובנו בתל-אביב מוגדר ומוכר, בו יש מספר אנשים. הוועד השני – תמרה מדובנו, צבי, צוביק – ועד שפועל בנפרד, בלי לשאול את אף אחד, בלי לבקש מימון מאף אחד. לטעמי (שמכיר את האזור שסביב דובנו) אין חדר זיכרון כמו זה הנמצא בדובנו, זהו חדר לתפארת ולתמרה מגיע את כל השבחים על כך, אח"כ גם על מה שצוביק ואני עשינו למען כך. אמרתי לצוביק שהיתרון שלי הוא בחסרון שלו; אני מדבר את שפתם ואני פנסיונר עם זמן פנוי. בחודש אפריל 2008 נכנסתי פעם ראשונה לרופא משפחה ואמרתי שיש לי דקירות בגב. באוגוסט 2008 נסעתי לדובנו, עם ֹארן (החתן שלי) כשבידי כדורים לשיכוך כאבים וזכיתי שם לכבוד של מלכים והרבה הוקרה. עשר שנים מחיי הקדשתי לדובנו. בהיותי בן שמונים פנה אלי ניסן דרורי ז"ל בבקשה שאצטרף לוועד. עניתי לו שבגיל 80 אדם לא מתחיל קריירה אלא מסיים, אבל קרה מקרה שבדיוק קצת אח"כ נסעתי לדובנו בפעם הראשונה. כשנסעתי לשם נוכחתי לדעת איזה חשיבות יש לנסיעה זו, כיוון שהיתה שם שממה מבחינה של תרבות והיסטוריה יהודית, ונאמר לי שם שהם פשוט לא יודעים כלום בנושא. מאז נברתי בחומר וכך נעשיתי שליח לא מטעם…כי אם למען… הספר "כחיה הנרדפת" נכתב במקור בפולנית, ע"י אדם שלא ידע עברית כשכתב את הספר. בית לוחמי הגטאות תרגמו את הספר לעברית. ידיד שלי השיג לי את הספר וכך הספר עבר לתמרה בדובנו. לפתע נודע לי מברק את הכתובת של הבת של כותב ספר זה, כתבתי לה מכתב וביקשתי שתשלח לי את הספר לקריאה במקור הפולני. אחרי שקראתי אותו במקור והחזרתי לה אותו, ביקשתי שתשיג לי עותק של הספר לתצוגה בדובנו וכעת הספר הנ"ל בדרך לתמרה לקריאה ולתצוגה בחדר הזיכרון במוזיאון. אתמול הגיע אלי חבר כשבידו שופר שאשלח לתצוגה בחדר הזיכרון של דובנו. בנוסף, אני יודע כי רייך מכין סרט על אימו ויבוא בשנה הבאה לאזכרה של יוצאי דובנו עם הסרט.
אין לי טענות לאיש, רק זיכרונות והערכה. רכשתי ידידים חדשים – בוריס פרדקין, אפרים מלר – הייתי רוצה ששני אנשים אלו יהיו "היורשים שלי" במשימה, משימה אחת גדולה לתוכניות שעשיתי לשיפוץ בית הכנסת בדובנו. מדובר בקומה הראשונה- 2חדרים, חדר אחד בית כנסת קטן, חדר שני ישמש כחדר זיכרון (לא במקום החדר היהודי במוזיאון, אלא בנוסף). באולם המרכזי של בית הכנסת יופיעו כל שמות הניספים היהודים מדובנו בשואה, ואולם זה ישמש כמרכז לכנסים. קומה שניה תשמש כמרכז תרבות. בעבר, בית הכנסת בעיר היה המקום שבו בכל יום שישי כולם יצאו לכיוון בית הכנסת.
אני משאיר צוואה בשיחתנו זו ומבקש שלא תזניחו את הדבר הזה, כי אחרת יהיה הרס של הזיכרון הקולקטיבי. לכנס השנתי של יוצאי דובנו יש ערך/תרומה/חשיבות, אך כל זאת רק בנוסף לעשייה עצמה בעיר עצמה )כאמור שיפוץ בית הכנסת(. אין באזור דובנו בית כנסת בארכיטקטורה כזאת. אנא קבלו צוואה זו שלי כצוו מוסרי.
אני מכיר את סמולין משנת 1999, החוברת שהם הוציאו מרשימה, מה שמגיע לסמולין כהערכה מגיע לו וכעת הגיע הזמן שבניין זה (בית הכנסת) יעבור לעירייה. ידוע לנו שסמולין לא השקיע כסף בבית הכנסת וכן השקיע כסף בכנסיות השונות בעיר.
אם תמסור את הצואה הזו שלי הלאה ויהיה מי שירים את הכפפה, שכרו יהיה מובטח לו.
מכתבה של תמרה בוריסונה דמיטרינקו 7/7/2009
אחראית החלק ההיסטורי של המיעוטים במוזאון בדובנו (אוקריאנה)
מילות אבל על צבי מלר
צבי מלר היה בשבילי לא רק חבר, אלא בעשר השנים האחרונות הוא היה עובד של השמירה. הוא אהב את דובנו, עיר ילדותו ונערותו, כך שהרבה זיכרונות קשרו את צבי לעירנו. את האהבה שלו אנו הרגשנו במכתביו, בשיחות טלפון ובזמן פגישותינו. עירנו היתה גם עירו של צבי, וגם של הרבה אנשים שהצליחו לשרוד אחרי השואה. שואה של דם במלחמת העולם השנייה. בזיכרון שלו נשמר הרבה מההיסטוריה של דובנו – שמות הרחובות בתחילת המאה ה-20, שמות מפעלים, מוסדות ודת, מוסדות חינוך, אירגוני נוער, ובעיקר שמות אנשים שבזמנו היוו את גאוות העם היהודי. הוא נתן לנו במתנה מידע, שבלעדיו על מנת להגיע למידע זה, היה לוקח שנים רבות.
הוא לא היה היסטוריון בהשכלתו, אבל הבין היטב את כל האירועים ההיסטוריים, מכיוון שהוא היה אחד מאלה שעשו היסטוריה.
בילדות צבי מלר שר במקהלה של בית הכנסת הגדול בעירנו. עכשיו, תודות למאמציו של צבי בית הכנסת החשוב ביותר בדובנו בית – כנסת מהמאה ה-16, קיבל משמעות אחרת עבור הקהילה היהודית בדובנו. לפי דרישותיו השיבו לבית כנסת את המראה המקורי, אבל ללא שיפוצים בתוך חלל בית הכנסת. התמונה שצבי מלר שלח המראה את חלקו הפנימי של בית הכנסת בשנות ה- התרבות ,המוסד של גדולתו על רושם לנו נותנת ,העשרים המאה של 30 היהודית וחשיבות בית הכנסת לכל האוכלוסייה היהודית של העיר דובנו לפני מלחמת העולם השנייה. השתתפותו בהצבת לוח הזיכרון על כותל בית הכנסת המעיד על זמן הקמת בית הכנסת, שמות מקימיו ושמות התורמים לו.
אנו מאד גאים בחדר המוזיאוני (היחיד באזור רובנו) המוקדש למיעוט היהודי בדובנו ומכריזים שחלקו הארי של המוצגים שייכים לצבי מלר; ספרי תפילה, חפצי דת, ספרים, תמונות, מסמכים. עכשיו תיירים מישראל וממדינות אחרות תמיד מבקרים בחדר ומשאירים בספר זיכרון כתובות של אלה שלא נשארו בחיים.
אנחנו גאים בספר המאמרים "לעם היהודי" שיצא לאור לפני ועידה בינלאומית שערכה השמורה בשנת .2007 לשני האירועים האלה חשיבות רבה לצוות מדעי של השמורה ולעיר דובנו – שעליה נודע בהרבה מדינות בעולם. צבי מלר נטל חלק פעיל בהכנת הוועידה ובוועידה עצמה, וגם בהוצאה לאור של ספר המאמרים שבתוכו יש גם זיכרונות שלו ומאמרים
של חבריו שהוא הביא לפורום הזה.
כל השנים הללו צבי מלר היה המקשר בין אוקראינה וישראל, ובין דובנו וועד יוצאי דובנו בישראל ובמדינות אחרות. כשהוא עזב אותנו הוא דאג לכך ששיתוף הפעולה הפורה בינינו לא יפסק לעולם ושהוא נשאר בליבנו ובזיכרוננו כפטריארך ואיש גדול – דוגמא לגדלות הרוח ואנרגיה בלתי מתכלה.
אנ משתתפים בצערה של משפחת צבי מלר המכובד, יחד עם כל חבריו מכיריו. אנחנו מתאבלים על האיש, על המורה והחבר.אנשי המדע של שמורת "היסטוריקה תרבותית" בדובנו. יולי 2009
מאמר שהתפרסם בעיתון דובנאי / ארנה שפצ׳וק – מנהלת קשרי חוץ בעיריית דובנו 7/7/2009
לזכר החבר.
פטריארך.
שופרו של צבי מלר.
איך לספר על חבר לאלה שאף פעם לא הכירו אותו? איך להסביר למה כולם קראו לו בשמו יפה למרות גילו המכובד, ובזה לא היתה טיפה של סחבקיות. איך להעביר את הקול שלו, שכאשר היה נשמע, אז תמיד החיוך הטוב עלה על הפנים? איך להסביר את יכולת העבודה שלו שהייתה אהבת חייו. והעיקר אהבתו לאנשים.
ב- 6ליוני 2009 הגיעה אלינו הודעה עצובה. בלילה הלך לעולמו צבי מלר בשנה ה- 94לחיו. הוא נולד ב- 1915 למשפחה יהודית בדובנו. למרות שמ- 1934הוא גר בארץ הקודש, כל מחשבותיו היו קשורות לעיר מולדתו, היכן שעשה את צעדיו הראשונים, והיכן שנהרגו באש מלחמת העולם השנייה קרוביו, והמקום אליו חזר לאחר הרבה שנים כדי לשרת את העיר ואת זיכרון עמו. אז היתה פגישתנו הראשונה, כאשר אחרי שנים רבות הוא עם כאב, הגיע לעיר בפעם הראשונה. היזם של הנסיעה הזאת היה בנו יואל. קשה להגיד מה משך אותו הנה, יכול להיות שהזיכרון הגנטי של המשפחה, הרי השם שבחר לו אביו מורכב משני חלקים. החלק הראשון זה האותיות הראשונות בשם האם יוכבד, והחלק השני האותיות הראשונות בשם אחותו אלקה, שתיהן נהרגו בדובנו בשנים הראשונות של מלחמת העולם השנייה על פשיסטים.
זיכרונות מהפגישה
…בבית הזה של גרינברג גרה משפחתי. בקומה שניה היה מועדון של אנשי ההשכלה. למען האמת, עד גיל 7 אנו גרנו בבית מול העירייה שבמחוז ווהאלין. ממול לבית צ׳צקי…תיראי, הבית מרקחת ככה נשאר כמו שהיה בימים הטובים כשהיה שייך לקוזקביץ׳, גם הכנסייה הקתולית, שמביא המים העני בשם קוזקביץ׳ מצא דבר ערך, ונעשה עשיר תרם כסף גם לבית כנסת וגם לכנסיה הקתולית. אז כאשר הבן הכיר את העיר הוא הבין כמה הנסיעה הזו היתה חשובה לאביו, ובסיום הנסיעה הוא אמר; ״אבא! יומולדת 90 שלך אנחנו נחגוג בדובנו״ אבא שמח וכפי שהוא חשב אז, שמח לבדיחה טובה מהבין.
יום ולפני התבדח לא הבן אבל הבן לא התבדח ולפני יום הולדתו התשעים התקשרה יונה ביתו של צבי, יונתוֹ היקרה, ושאלה האם הוא מוכן לנסוע לאוקראינה.
כך היתה הנסיעה הבאה שלו, כשבנסיעה הזאת היו כבר שלושת ילדיו-משה, יואל ויונה. ולמרות שהם ראו את העיר העכשווית הם ראו אותה בעיני האב ובתוכן זיכרון אחד החליף זיכרון אחר.
…פה הם גרו, לכאן היו מגיעות הנשים המכובדות והאופנתיות ביותר של העיר להזמין במתפרה של הגב׳ מלר את הבגד החדש. והנה בעירייה ילד בן 8 בליווי בת דודתו על הפסנתר שר שיר ליום העצמאות של פולניה. או, אמא, בארבע עיניים עם חיוך תגידי לי…ובסיום השיר הכומר הקתולי הנרגש נישק את הילד היהודי. כולם ביחד )מש׳ מלר ומש׳ סדובניק( הלכו בפרוזדורי הגימנסיה דאז, שאביהם למד ביחד עם מוסיה סדובניק )חברת ילדות( שגם הגיעה עם ביתה יחד עם משפחת מלר. הם העלו זיכרונות על מורים, שובבות ילדות, איפה היתה הכיתה שלמי ושולחן העבודה. ועל יד הגלעד שניצב היכן שהרגו יהודים, עצב עמוק ודמעות היו. הרי הרוצחים הפשיסטיים גנבו אצלם את הזכות המקודשת לשמוח בתוך אהבה של סבא וסבתא. הדרך חזרה גם לא היתה קלה, מכיוון שצבי מההתחלה לא מצא מקום איפה לפי החוקים היהודיים הוא צריך להרכין ראש לזכר ההרוגים. כאשר הוא הלך בשטח בית הקברות היהודי הישן הוא מלמל מילים קדושות של תפילה. ועם כל צעד, כאשר קולו המונוטוני של צבי ריחף מעל הקברים, היה נדמה שמתוך האדמה עלו צעקות קורעות לב ״הצילו״. זה היה עת לא רק לאירועים טרגיים של מלחמת העולם השניה אלא גם רקוויאם למתים וחיים שהוא שמע כל פעם בקריאת השופר הרב קולי.
צבי אהב להיפגש עם אנשי דובנו, במיוחד עם האנשים הוותיקים שהכירו את חברי משפחת מלר. אהב להשוות את זיכרונותיו לשלהם וקיווה למצוא אוצרות של ״השומר הצעיר״ – קופסאת פח שחברי המועדון היהודי בדובנו, זאת על פי זכרונות של אברהם כהן, הטמינו בקופסא דגלים של הארגון, חותמת, שלושה ספרים והטמינו באחת מהחצרות ברחוב צ׳רניצ׳ינה.
למרות גילו המופלג הוא שלט במחשב ובגיל 80 למד רוסית, תמיד היה בתוך העניינים. תקוותו הגדולה של צבי הייתה לשפץ את בית הכנסת הגדול שבתוכו הייתה מקהלה בין הגדולות בסביבה, שבתוכה התמזל מזלו של צבי לשיר. והוא למד גם לשמוע את קריאת השופר שקולותיו מסמלות את הכתרת אלוהים כריבון העולם.
קולות השופר קוראים ליהודים לשמור את גדולת הבורא, צער על מעשים רעים בעבר ונכונות לעשות מעשים טובים לטובת כל העם. היסודות האלה צבי הקטן למד בבית הכנסת ושמר אותם לכל החיים. תודות לצבי הספר המוזיאוני בשמורת היסטוריקה תרבותית של דובנו התמלא עם חומר מהמאות ה-16, ה-17, וה-18. הוא שלח חומר ותמונות של סופרים, אנשי ציבור, ומשפחות הקשורים לדובנו. אפילו בזמן שהיה חולה מאד הוא לא עצר את פעילותו ובכספו הזמין ושלח למוזיאון את השופר המקורי. מוצג שכזה לא נמצא בכל מוזיאון והוא גאוות המוזיאון בדובנו.
הוא היה בקשר מתמיד עם תמרה בוריסונה דמיטרינקו שעבודתה הוא העריך וכיבד רבות. הוא כתב על כולם חוץ מעצמו ומשפחתו. לפי ההחלטה של המועצה לתרבויות לאומיות של העיר, שהרבה נציגים של ארגונים ציבוריים אחרים הסכימו לה ובקשר עם חגיגות 500 השנה לקבלת הזכות של מגדבורג על ידי העיר דובנו, הייתה הצעה לתת לצבי מלר תואר של איש כבוד העיר דובנו. לצערנו, זה לא נעשה. בפעם האחרונה שראינו את צבי הבענו את תקוותנו שאת יומולדתו הבאה נחגוג שוב בדובנו, על כך צבי ענה עם חיוך: ״לסלובצקי יש מילים נפלאות…שהאנשים החיים לא יאבדו תקווה…״. אני כבר לא מקווה… לשמחתנו הגורל נתן לנו מתנה – פגישה נוספת האם האיש היוצא מן הכלל הזה. הוא כאילו חש את הסוף המתקרב ובפעם האחרונה הגיע לעיר מולדתו. זה היה ביקור פרידה שצבי הזמין את כל מי שהיה יקר לליבו. כבר אז היה קשה לעצור את הדמעות כשהוא דיבר על הקהילה היהודית שנספתה במלחמה. הוא קרא לזכרון החיים, קרא לשלום ואחדות לטובת העיר דובנו. במו ידיו הוא תרגם שיר של שאול טשרניחובסקי, זכרונות מהשנים הנוראיות ההן, ובמילים כבר הרגשנו את רוח הפרידה. דקה אחת אפילו לפני פטירתו צבי לא נפל ברוחו. הוא שיתף פעולה עם ועד יוצאי דובנו, קרא מכתבים ששלוח לו וביקש מקרובים להדפיס ולשלוח את התשובות, והם כתבו מכיוון שבעצמו הוא כבר לא היה מסוגל, וחברו הטוב והנאמן ועוזרו, בוריס פרדקין, תרגם אותם לרוסית ושלח אותם. הוא היה בקשר עם הרבה אנשים. תמיד ביקש לבקר בדובנו ולמסור ד״ש.
הידיעה על פטירתו של האיש היקר שלנו, חבר, יועץ, מדריך, הביא צער עמוק ללב כל אחד מאתנו.
חיים של אדם על פני האדמה לא נגמרים במוות הפיזי, הם נמשכים בזכרון החיים עם כל הטוב והמכובד שנעשה על ידו. והמעשה האחרון של צבי מלר בפעם הנוספת מוכיחה כך. צבי תרם את גופתו למדע, וכתוצאה מכך לא תהיה הלוויה ואזכרה…ככה הוא חי לעולם ולאנשים, ככה הוא נשאר לעולמים. דרך חייו נעשתה כדוגמא לעמדה אזרחית אמיתית
ולגבורה. אנחנו מרכינים את ראשנו בפני הזכרון של הנפטר ומתאבלים ביחד עם הקרובים ומכרים ומתחלקים בכאב של אובדן החיים. אנחנו מצרפים לזר האבלים וורדים של תודה שלנו על כך שהוא העלה את המודעות לעירנו בחו״ל והיה אחד מהיוזמים של ביקור אנשי דובנו בעיר מולדתם, תמיד דאג לשמירת הארכיטקטורה של העיר, שמירה על המסורת של אחד
מהחלקים היקרים של אוכלוסיית עירנו והיה מלא גאווה ששורשיו מהעיר דובנו. יהיה זכרו ברוך ושלווה לנפשו.
2024© כל הזכויות שמורות לאיגוד יוצאי ווהלין
בנייה ועיצוב האתר - מרב יונתן